Stingray

A népautó, VW Bogár!!!

2016. június 02. 11:11 - Ben Stingray Blog

Volkswagen Bogár, minden idők egyik legsikeresebb autója.

 

Két ajtós, négy üléses, farmotoros remekmű. A Volkswagen bogár egyszerűen csak egy legenda. Talán ez minden idők egyik legelterjedtebb autója. A bogárból több mint 21 és fél millió darabot gyártottak az évek során 1938-2003-ig. És ez csak erre a régi típusú kasznira vonatkozik, persze voltak finomítások, fejlesztések az évek során de alapvetően ezt a járgány több mint 6 évtizeden át gyártották folyamatosan. Az első és az utolsó bogár gyakorlatilag ugyanazon a mechanikai alapon épült meg. Azt azért el kell ismerni hogy ez elég lenyűgöző. De miért van ez? Hogy lehet valami ennyire népszerű?

1.jpg

volkswagen-beetle-last-edition-2003-10.jpg

Ennek megválaszolására tett próbálkozásként vissza kell menni a keletkezéséig. Az autóra a megrendelést nem más mint Adolf Hitler a náci Németország vezetője adta ki. Hitler egy olyan népautót akart amely képest a német családokat az újonnan készülő német autópályákon szállítani probléma nélkül 100 km/órával kényelmesen és problémamentesen. Hitler az árral kapcsolatban is határozott volt 990 Birodalmi Márka, ez egy átlagos német dolgozó 31 heti fizetésének felelt meg 1936-ban.

Az autó megjelenését, külsejét a Tátra V570-es ihlette amely egy 1930-as évek elejei csehszlovák fejlesztés, prototípus volt. Ennek a járműnek a tervezését Hans Ledwinka irányította. Hitlernek megtetszett a Tátra az első alkalommal amikor látta 1933-ban. Ennek hatására 1934-ben le is szerződött  egy Ferdinand Porsche nevezetű innovatív mérnökkel a saját népautója megtervezésére. Igen ez ugyanaz a Porsche akinek a nevéhez a sportautó márka is köthető, aki számos katonai fejlesztésben is segédkezett a Náci uralom alatt. Porsche 1938-ig dolgozott a terveken és azoknak véglegesítésén amikor is végre elkezdhették a sorozatgyártást. Ennek hatására a Tátra egyébként jogi eszközökhöz is folyamodott mivel egyértelmű volt a hasonlóság a bogár és a Tátra V570 között. De miután Hitler lerohanta Ausztriát és elfoglalta a Tátra gyárat és eltiltotta Ledwinka prototípusát bármilyen nyilvános megjelenéstől. Ezután ez az akadály is elhárult a bogár világhódító útja előtt. Később a Volkswagen kártérítést is fizetett, az osztrák vállalat által szabadalmaztatott alkatóelemek miatt, amelyeket a bogár tervezésekor a német mérnökök felhasználtak.

tatra_570.JPG

(Tatra V570) 

A bogár hamar sikeressé vált az emberek körében. Ezért az évek során egyre több tengerentúli országban is elkezdték gyártani a Volkswagen fő zászlóshajóját. Gyártották Brazíliában, Ausztráliában, Dél-Afrikában és Mexikóban is ahol a legutolsó darab gördült le a futószalagról 2003-ban.

Az évek során alapvetően megmaradt a dizájn amely rengeteg rajongót ihletett meg. A bogár hamar elterjedt a tuning körökben is, felépítése milyen kifejezetten alkalmas a gyorsulási versenyekhez egy kis fejlesztés után és kiterjedt alkatrész ipar fejlődött ki erre a típusra. De a restaurátorok között is nagyon keresett modell számos gyönyörű gyári állapotra sőt még annál is szebbre helyreállított modellel találkozhatunk szerte a világon.

tuning_2.jpg

cars_volkswagen_volkswagen_sci_2560x1600_animalhi_com.jpg

A kocsit a motorsportban is sokszor használták fel és használják fel a mai napig is. Legyen szó a már korábban említett gyorsulási versenyek, vagy a tereprally világáról. Mi most csak egyetlen sorozatot szeretnénk kiemelni ez az ún. Formula Vee ebben a versenysorozatban a bogárt használták fel alapként a pálya versenyautók kialakításához. Az 1960-as években vélt népszerűvé szerte a világon ez volt akkoriban az egyik leginkább költségkímélőbb lehetőség a motorsport karrier elkezdésére, ez volt a belépő szint. De az átalakítások után a sportkocsik csaknem 200 km/óra sebességet is elérték a pályán. És ez egy nyitott versenyautóban már igencsak izgalmas élmény volt a pilóták számára. Olyan legendák is versenyeztek pályafutásuk elején ilyen versenyautókban mint Niki Lauda vagy éppen Emerson Fittipaldi.

formula_vee.jpg

(Formula Vee versenysorozat egyik futama)

A Volkswagen az évek alatt két újabb generációval is bepróbálkozott a vásárlók körében, de mondanunk sem kell hogy meg se közelítették az eredeti bogár népszerűségét. A mai kisautók piaca már túl telített és az új modellek már nem ütöttek akkorát mint az eredeti széria a bemutatása idején.

2nd.jpg

3rd.jpg

(Bogár második és harmadik generációja)

Mindent egybevéve kijelenthetjük hogy a Volkswagen Bogár megérdemelten vált a világ egyik legnépszerűbb autójává és minden idők legtöbb példányszámban legyártott széria autójává. Érdekes még hogy az 1999-es nemzetközi szavazáson amelyen a "Car of the Century" díjat osztották ki. Vagyis a 20. évszázad legmeghatározóbb autójának a díját ítélte oda a nemzetközileg elismert ítélőbizottság a bogár az előkelő 4.-ik helyezést érte el. Egyedül e Citröen DS a Mini és az első helyezést elért Ford T-modell előzte meg.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://stingray.blog.hu/api/trackback/id/tr168757982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.06.04. 09:06:48

A Tatra igazából cseh gyárként került a birodalomhoz. Aztán, hogy Járay Pál Tatrája, Ganz József Standard Superiorja vagy Berényi szabadalmai állnak a bogár mögött, döntse el Porsche...

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2016.06.04. 22:17:00

Ganz Sándor volt ott a kezdetei terveknél, majd Barényi Béla volt a tervező. 55-ben ki is mondta a bíróság, hogy nem Porsche, hanem Barényi a tervezője a Bogárnak.
süti beállítások módosítása